2012 jaar van de waarheid voor Selexyz

By on december 14, 2011
selexyz-dekker

‘Badproducten en speelgoed bij Selexyz’ kopte Het Financieele Dagblad begin december. Ik geloofde mijn oren niet, maar als het water tot aan de lippen staat wordt alles vloeibaar. Zeker als de eigenaar van de ruim 100 AKO tijdschriftenkiosken mede-eigenaar is van de 15 boekwinkels. De marktleider in de verkoop van boeken verandert langzaam maar zeker van gedaante. Meer leven in de brouwerij kan geen kwaad.

Op de kop af twee jaar geleden werd in retailend Nederland vol bewondering gekeken naar de start van selexyz boekhandels BV. Na een management buy out door directieleden Matthijs van der Lely, Menno van den Brand en Angelique Wouters waren de retail- en internet consumentenactiviteiten van Boekhandelsgroep Nederland veiliggesteld. Mediaconcern Audax verwierf 33,4% van de aandelen. ‘Audax is er trots op om op deze wijze het ondernemerschap van de directie en de toekomst van selexyz boekhandels te versterken,’ stelde Audax-directielid Roland van Geest destijds. ‘Wij geloven in de toekomst van grote boekwinkels in de binnensteden. En daarbij: Selexyz is de enige keten met eigen winkels. Wij zullen op gepaste afstand opereren.’

Pijnlijke maatregelen

Tijden veranderen. Hogere kosten voor de loskoppeling van Selexyz boekhandels en de tegenvallende omzetten in de boekenmarkt hebben geleid tot een lagere cashpositie dan voorzien, zo luidde de officiële versie van het drama. Waar het op neer komt is dat de verkopen sterk achterblijven en dat de vijftien winkelpanden te duur en te groot zijn. Op aandringen van huisbankier ABN AMRO zijn een aantal pijnlijke maatregelen genomen. Zo is de verkoopoppervlakte van veel vestigingen verkleind en is tien procent van het personeel ontslagen. Ook staan de algemeen directeur en financieel directeur sinds 1 oktober op non-actief. Opmerkelijk genoeg een tijdelijke maatregel aangezien Van der Lely en Van den Brand beiden grootaandeelhouder zijn. Directeur digitale strategie Angelique Wouters werkt sinds drie maanden met Arnoud Maas (interim algemeen directeur) en Bart Koops (interim financieel directeur). Maas, partner bij Motus Retail, brengt zijn ervaring in bij HEMA en Wehkamp. En Koops was lange tijd directeur bij Hema, M&S Mode en Miss Etam. Door de wol geverfde bestuurders uit de ‘fast moving retail’ met een groot netwerk.

Selexyz_Maastricht2Ze hebben een duidelijke opdracht: verbeter het rendement. Op de lange termijn betekent dat simpelweg de verkoop van prestigieuze objecten als Dominicanen in Maastricht, wat vreselijk veel geld heeft gekost. Op de korte termijn moet de omloopsnelheid omhoog en dat kan alleen als er meer traffic in de winkels komt. Entree Hans Breukhoven en Wim Krook, ondernemers die altijd op zoek zijn naar meer afzet. In alle 15 winkels zijn nu producten van Fame en Sissy Boy te vinden. Aangevuld met Cadeaubox en Lego. De boekhandelformule wordt dus verbreed. Hoe breed zal de tijd leren. Maar deze vier partners zijn het begin. Een ding is zeker: alle heilige huisjes gaan om. De volgende stap is dat er andere verkopers op de winkelvloer zullen komen. Mensen die pro-actief klanten gaan benaderen. Want een boekenverkoper, die zich van nature terughoudend opstelt, heeft geen verstand van kandelaren, badproducten, speelgoed, cd’s en dvd’s en zal het zeker niet actief promoten. De vraag die ETOS-verkopers standaard bij de kassa stellen –’Heeft u alles kunnen vinden?’- zal bij het afrekenen gesteld moeten worden.

Statisch

Bij mijn bezoek aan de Selexyz in Maastricht en Amsterdam viel me op dat de nieuwe aanvullingen van Fame en Sissy-Boy relatief weinig indruk maken. Het zijn statische presentaties. Bij de kinderboeken staat een unit van Lego te verstoffen. Er is nog duidelijk een aarzeling te bespeuren om agressiever deze partners over het voetlicht te brengen. Daarnaast vind ik dat er in de winkels nog te weinig prijssignalen worden afgegeven. Selexyz maakt kleine stappen, het is voor het bedrijf een revolutie. Maar de klant kan wel wat hebben, die is het nodige gewend. Natuurlijk is het zo dat de boektempels in het gehaaste straatbeeld een oase van rust zijn. Rust roest en brengt anno 2011 te weinig geld in het laatje. Moeten alle Selexyz omgebouwd worden tot AKO ‘leeswinkels’? Alsjeblieft niet. Maar er zal meer roering in de tent moeten komen. Selexyz zullen in deze magere tijden meer ‘beleveniswinkels’ moeten worden.

 

About Helma Folman

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *