Dienstbaar zijn: een unieke kans om klanten te trekken

By on mei 22, 2014
paul-moers

De ongebreidelde economische groei van de afgelopen decennia heeft veel bedrijven lui gemaakt op het terrein van dienstbaar zijn. Op grote schaal hebben ondernemingen ingezet op winstmaximalisatie. De klant werd steeds meer een middel om winst te maken dan een doel om tevreden te stellen.

We zijn op de een of andere manier het gevoel van realiteit kwijtgeraakt en daarvoor betalen we in de huidige economische omstandigheden een hoge prijs. De consument heeft de waarde van geld weer leren ontdekken en wil “meerwaarde”. Dat is blijkbaar voor veel bedrijven een geweldige uitdaging. Want meerwaarde zit hem ook in de manier waarop je een klant weet te helpen. Ruim 18 % van de omzet van bedrijven gaat verloren door ontevreden klanten. Er hangt dus laaghangend fruit wat je zo kunt plukken. Je moet daarvoor echter wel een aantal belangrijke stappen gaan zetten. Een aantal daarvan zal ik in dit artikel bespreken.

Dienstbaar zijn faalt

Veel sectoren zijn steeds meer bezig met efficiency en steeds minder met effectiviteit. Banken en verzekeraars zijn daar een mooi voorbeeld van. De backoffice is vaak mijlenver verwijderd van de marketingafdeling en hebben nauwelijks weet wat er speelt. De primaire processen kloppen nog wel, maar de secundaire processen zijn vaak een grote puinhoop.

Lees de rest van dit artikel van Paul Moers op Managementsite.nl

Het boek Dienstbaar zijn is het nieuwe goud kunt u hier bestellen >

rupert@retaildenkers.nl'

About Rupert Parker Brady

Rupert Parker Brady is gespecialiseerd in merken, retail en steden. Hij is auteur, columnist en directeur van Retaildenkers. Rupert is daarnaast jurylid van de Thuiswinkel Awards voor beste webwinkel én jurylid van de verkiezing Beste Binnenstad van Nederland.

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *