Groeien vanuit wat je neerzet

By on januari 20, 2016
OOK in Woerden logo op winkelruit

Hoe doen ondernemers het in de binnensteden die bewust eigenzinnig zijn? Elisabeth Koop ontdekte in Woerden een kook-en cadeauwinkel met een horecagedeelte. OOK in de Voorstraat is een zaak met een originele, creatieve uitstraling en een aantrekkelijke sfeer. Ondernemersechtpaar Marcha van den Berg en Dave Kortekaas zijn vijftien jaar geleden met hun concept gestart.

Authenticiteit

Dave: “De leukste plek van Woerden” dat is wat we willen zijn: een bijzondere winkel, een unieke koffiezaak, kook/cadeauwinkel. Op dit moment is het concept veiliger dan ik zou willen, maar we worden steeds eigenwijzer. Tegelijkertijd heb ik steeds minder het gevoel dat ik alles maar aan mijn assortiment moet toevoegen om het te verkopen. Alles is toch wel online te vinden voor een betere prijs. Mensen hoeven dus niet naar de winkel te komen. Het antwoord hierop is voor ons: Alles wat eigen is, is wél een reden om naar de winkel te komen. In combinatie met producten die mensen nodig hebben zorgt deze benadering voor de mix.”

Focus

“Focus houden is wel moeilijk hier in Woerden. De hele week vragen klanten: ‘Heeft u dit, heeft u dat?’ Mensen snappen ons format niet. We willen eigenwijs zijn en blijven. Dat is onze stijl. De winkel moet swingen. Ik ben dan ook het meest trots op de combinatie van beleving en écht iets doen met de spullen in de winkel.  Wij willen dat mensen verrast worden. Dat doen we door de sfeer, het aanbod, de combinatie met horeca, het zoeken naar trends en gericht inkopen, en een snel veranderd aanbod. We gaan nu ook zelf produceren. Het overkoepelende doel is: De leukste winkel van Woerden.”

OOK Woerden 3

Consistentie

“In ons geval hebben we veel aandacht voor consistentie. Creatieve aandacht voor details komt in alles terug, zonder dat het een concept wordt. Dat betekent geen bedrijfskleding, maar wel dat elk cadeautje uniek is, dat we geen labels hebben, maar wel goede koffie met verse, biologische melk en geen druk op de knop. Concepten worden vaak wel makkelijker opgepakt, in die zin is OOK moeilijker te verkopen, daar had ik meer van verwacht. Wij geloven in langzame groei, en zien potentie voor Woerden en daar willen we ons ook op richten”

Klantgerichtheid

“Bij ons zit dat het meest in de service op de producten die we verkopen. We kunnen niet alles wat de klant wil, maar we denken zoveel mogelijk mee. Wij zijn zelf de doelgroep die we willen trekken: de lezer van bladen als Delicious en Elle Eten. We willen de winkel laten bruisen en niet te tuttig bezig zijn met kookworkshops. Woerden is daarin redelijk gemiddeld, we merken vaak dat Woerdenaren onze winkels soms nog gek vinden, maar mensen van buiten de stad vinden het wel leuk. We willen groeien vanuit wat je neerzet, dat moet goed zijn. En ons proces wordt steeds professioneler, de fysieke inrichting is af; we hebben er hard aan gewerkt en zijn er klaar voor.”

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Elisabeth KoopElisabeth Koop is eigenaar van Catch A Fish en helpt ondernemers van goed naar beter door middel van een frisse blik op hun horeca- en retailbeleving. Reacties op deze column? Mail naar: info@catchafish.nl

redactie@hetboekenschap.nl'

About Redactie Retaildenkers

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *