Hoe Dalfsen zichzelf blijft

By on maart 16, 2016
Dwars-schoen-en-sportmode in Dalfsen (1)

Identiteitsexpert Tom Kikkert en Eef Luchies, innovatiemanager bij MVRO, ontdekken hoe in het dorp Dalfsen de lokale ondernemers met behulp van ‘storytelling’ verleiden. Dwars tegen de trends in weten bewoners de winkels prima te vinden. ‘Het is soms beter voor een dorp om niet mee te gaan in alle mogelijkheden die er vandaag de dag zijn.’

Ons oog viel op een aangekondigde workshop met de naam “Geldstromen door de wijk, storytelling met respons!”. Deze workshop, in het leven geroepen door een groep retailprofessionals, zoomt in op hoe ondernemers met behulp van storytelling klanten weer door de winkelstraten weten te trekken naar zijn of haar handel en waren.

Het was niet eens zozeer de workshop zelf die onze aandacht trok. We werden vooral geprikkeld door een tweetal casussen die in de aanloop naar het event werden genoemd. De eerste, een positieve situatie, ging over het dorp Dalfsen. De ander, negatief, over Zeewolde. Bij het lezen stelden we allebei dezelfde vraag: wat maakt het verschil? We keken elkaar aan, pakten onze agenda’s en prikten een dag om proefondervindelijk het dorp Dalfsen te bezoeken. Een beetje Man bijt Hond, maar dan zonder het lastigvallen van de winkels.

We spreken af in Zwolle om vervolgens gezamenlijk de weg te vervolgen naar Dalfsen. Over de weg ernaar toe gesproken, deze is fantastisch. Juist omdat het lijkt alsof geen mens er ooit een vinger naar heeft uitgestoken. Het woord authentiek is hier zeker op zijn plaats. Aangekomen bij het dorp is het toch even zoeken naar het centrum. Het voelt voor ons hetzelfde als bij een eerste bezoek aan een nieuw huis van een goede vriend. Je voelt je thuis, maar moet toch even vragen waar het toilet is. We besluiten de weg te vragen aan een tegemoetkomende vrouw. Haar blik spreekt boekdelen: “Wat doen zij hier?” Tja, daar moeten we zelf het antwoord ook nog op vinden.

Het is rustig deze dinsdag om tien uur ’s ochtends. Na een half rondje om de kerk treffen we na de Wing Wah (Chinees), Dwars (schoenen) en Milano (pizza) een bloemenzaak die zijn waar heeft uitgestald. Van daaruit wordt onze aandacht getrokken door een zaak met herenmode, die zijn korting (ook hier is het natuurlijk sale) op een voor ons zeer bekende manier onder de aandacht brengt. Toevallig is de korting op de maatpakken bij Wijnberger Mode Pak & Casual net zoveel als bij die landelijke supermarktketen.

Korting in Dalfsen

 

Overvolle winkelschap

De Prinsenstraat zijn we al snel uit. In de hoop dat we een straat kruisen met retail lopen we nog even verder. En dan treffen we, helemaal op het einde, Electro Point. Wanneer je op zoek bent naar de definitie van simpelweg je producten neerzetten in een overvolle winkelschap in de hoop iets te verkopen, dan is deze winkel het antwoord. De eigenaar zal het waarschijnlijk van de hoogstens vriendelijke begroeting moeten hebben, want na de begroeting is de man, met dezelfde snelheid dat hij kwam om te groeten, ook weer verdwenen. Bij het verlaten van de winkel roepen we nog ‘tot ziens’, maar onze woorden doven in het luchtledige.

We beseffen ondertussen dat onze referentie van goedlopende winkelgebieden al wat aan het verschuiven is. Zelfs op dinsdagochtend is het hier om tien over half elf uur al aardig druk aan het worden. De bakkerij zit vol met goedlachs volk dat al genietende van een kopje koffie de krant leest. Geen doordacht food concept, gewoon een bakkerij met tafels en stoelen en een koekje bij de koffie. En het werkt.

Boerenmetworst

We begeven ons nog steeds in het authentiek ingerichte dorpshart. Aan het einde van de straat treffen we een worstenmaker. Lettend op de uitstraling en de eerste indruk, denken we aan een concept dat je terug ziet in de Markthal in Rotterdam of de Foodhallen in Amsterdam. De worstenmaker blijkt een voormalige Keurslager te zijn, en het moet gezegd: de winkel ziet er fantastisch uit. Er is nagedacht over de presentatie en de zaak is een ware ervaring! Onze vraag naar boerenmetworst wordt echter met een vreemde blik ontvangen. De specialist zelf  blijkt niet aanwezig, maar met voldoende toelichting krijgen we toch de worst van onze voorkeur mee.

Tevreden met de uitkomst van onze zoektocht naar een boerenmetworst zijn we bijna aan het einde van onze route. We laten de kerk rechts van ons en keren terug in een tweede dorpsstraat die wordt afgetrapt met een Hema. De Wilhelminastraat geeft het naambordje aan. Ons oog valt op een etalage waar een vrouw kleding aan het naaien is. Suitsupply past dit al jaren toe in haar concept. Visie in Dalfsen? Of gewoon lekker naar buiten kijken? We vermoeden het tweede, maar wederom: het werkt!

Opvallend vinden we dat grote merken zich bijna lijken te verexcuseren voor hun aanwezigheid. Waar deze merken normaal gesproken mega-uitingen planten op gevels van panden, is het hier allemaal vrij subtiel. Dalfsen moet Dalfsen blijven. Gewoon voor de inwoners van het dorp. Oprecht, persoonlijk, eerlijk en betrokken. De beste manier om dat te delen met je doelgroep is? Gewoon normaal doen! Geen regiofunctie, grootse moderne architecten, online campagnes of wereldse concepten. En dat siert het dorp. Soms is het moeilijker om je niet te verliezen in de waan van de dag, dan om dit wel te doen! Het voelt hetzelfde als de weg tussen Zwolle en Dalfsen: authentiek!

Conclusies

Terug in de auto bespreken we wat de ontdekkingstocht door Dalfsen ons heeft gebracht. We kunnen niet anders dan blij zijn met ons besluit dit dorp eens te bezichtigen. De les voor ons? Het is soms beter voor een dorp (en we denken ook voor wijkwinkelcentra) om niet mee te gaan in alle mogelijkheden die er vandaag de dag zijn. In hoeveel dorpen wordt er wel niet gesproken over een regiofunctie? Begin gewoon met je echte doelgroep, namelijk de inwoners van je dorp of wijk. Hoe meer je je focust op de mensen dichtbij, hoe menselijker de oplossing en daarmee relevant en afgestemd op een behoefte. En het menselijke is juist hetgeen waar een winkel in een dorp of wijkwinkelcentrum zich mee kan onderscheiden. Oprecht, persoonlijk, eerlijk en betrokken!

Eef Luchies

Eef Luchies

Onze agenda’s hebben we inmiddels al weer naast elkaar gelegd. We merken bij onszelf dat we niet kunnen wachten om weer de auto in te stappen, ditmaal voor een bezoek aan Zeewolde! Of zijn er mensen die nog betere bestemmingen, positief of juist negatief, in gedachten hebben? Wij hebben er in ieder geval veel zin in!

About Tom Kikkert

Tom Kikkert geeft advies in retail, identiteitsmarketing, strategische positionering, consumentengedrag en beslissingsprocessen. Reacties op deze column? Mail: info@tomkikkert.nl

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *