Retailers: omarm het gebruik van consumentendata

By on februari 9, 2016
Tom Kikkert in de straat

Onze blogger Tom Kikkert is ervan overtuigd dat fabrikant en retailers ervan profiteren als fysiek en digitaal winkelen samenkomen, gebaseerd op persoonlijke interesses van de consument. In bijgaande column legt de identiteits-marketeer uit waarom hij op 18 februari aanwezig is bij Data Driven Commerce.

Nog voor de tijd dat ik bij een bioscoop werkte, zelfs voor ik überhaupt geboren was, werd de bioscoopwereld met de intrede van de videorecorder door verschillende experts ten dode opgeschreven. En de afgelopen jaren zouden de dvd, blue-ray, Youtube en Netflix dan toch echt de ondergang betekenen voor de bioscopen. Maar wat blijkt? Nooit vonden er meer mensen hun weg naar de bioscoop dan in het jaar 2015, gemeten vanaf 1967. Wat betreft het aantal bioscoopbezoekers was afgelopen jaar een absoluut hoogtepunt! En mocht u het zich afvragen, dat kwam niet doordat de bioscoopkaartjes in de uitverkoop zijn gegaan of dankzij drastisch verlaagde parkeerkosten. Nee, bioscopen hebben de techniek omarmt, om zo de ervaring en beleving nog intenser te laten worden. En waar ik het hier over bioscopen heb, had ik ook muziek als voorbeeld kunnen gebruiken. Sinds we door het internet meer mogelijkheden hebben gekregen om “gratis” muziek te luisteren, is het aantal muziekfestivals in Nederland enorm gegroeid!

Ervaring van de consument

Fysieke winkels hoeven niet bang te zijn voor techniek en internet, maar winkels moeten dit juist gebruiken. Wat mij betreft mist een webshop zonder fysieke componenten evenveel als een fysieke winkel zonder webshop. De vraag is alleen welke elementen echt bijdragen aan de ervaring van de consument. Het gebruik maken van techniek wordt tot op heden veelal gekoppeld aan het doel om gemak, snelheid en schaalvergroting te verbeteren. Maar zijn dit werkelijk de dingen die voor de consument het belangrijkste zijn? Ik waag dit te betwijfelen! Mijn opa had vroeger een prachtige kruidenierszaak. Toen de supermarkten ter wereld kwamen, was de keuze aan hem: of een supermarkt worden, of er mee stoppen. Een kruidenierszaak blijven was geen optie. Hij werd toentertijd gedwongen om te stoppen, terwijl inmiddels dat soort winkels weer in het straatbeeld terug aan het komen zijn, allen met een sterk onderscheidend karakter en een duidelijke identiteit. Was hij nu een visionair geweest?

DDC2015_336x280

Het event Data Driven Commerce in Utrecht draait om het moment waarop fysiek en digitaal winkelen samensmelten, gebaseerd op de persoonlijke interesses van de consument. Bekende bedrijven als Google, Nespresso, Adidas, Oxford University en Philips gaan vertellen hoe fysiek en digitaal wat hun betreft samenkomen. Tja, en als zij het niet weten… Wie weet dan wel wat de toekomst gaat brengen? Ik ben dus benieuwd!

Aanmelden >

 

 

About Tom Kikkert

Tom Kikkert geeft advies in retail, identiteitsmarketing, strategische positionering, consumentengedrag en beslissingsprocessen. Reacties op deze column? Mail: info@tomkikkert.nl

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *