Retailers scoren op service, deskundigheid en klantvriendelijkheid

By on oktober 1, 2013
beste winkelketen van nederland

Op 30 september zijn elf bedrijven beloond door consumenten voor hun deskundigheid, klantvriendelijk personeel en service. Zo is PLUS supermarkten door MarketResponse uitgeroepen tot ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2013’. En bij de ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland 2013’ zijn volgens Q&A de categoriewinnaars Paradigit, Pets Place, Bike Totaal, Pearle, The Phone House, Primera, Duthler, Siebel en ICI Paris XL. Retaildenkers feliciteert ze van harte.

De afgelopen maanden gaven 285.000 consumenten gehoor aan de oproep hun favoriete winkelketens te beoordelen op bestewinkelketen.nl. Uit de resultaten blijkt dat winkelketens het gemiddeld beter doen dan in de voorgaande jaren. Bovendien vindt de consument een betaalbare prijs en aantrekkelijke aanbiedingen steeds belangrijker.

Er zijn dit jaar acht nieuwe categoriewinnaars onder de in totaal 27 winnaars. De nieuwe categoriewinnaars zijn Polare (Boeken), Primera (Cadeau), Pets Place (Dierenspeciaalzaken), Saturn (Elektronica), Pearle Opticiens (Optiek), vanHaren (Schoenen), Jan Linders (Supermarkten) en The Phone House (Telecom). ICI Paris XL vestigde een record in de categorie Parfumerie. Voor het tiende achtereenvolgende jaar is zij uitgeroepen tot beste parfumerieketen. De overall winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de prijsuitreiking op 29 oktober tijdens de eerste editie van het ABN AMRO Retailer of The Year Gala. Tot 29 oktober 12.00 uur kunnen consumenten nog hun stem uitbrengen.

Prijs steeds belangrijker

Een lage prijs wordt steeds belangrijker bij de boordeling van fysieke winkels. Terwijl in 2012 vooral acties & aanbiedingen de doorslag gaven, kijken consumenten dit jaar veel nadrukkelijker naar het prijsniveau en in mindere mate naar de prijs-kwaliteitverhouding. Door de beperkte bestedingsruimte zijn consumenten gevoeliger voor de prijs en moeten retailers hierop een antwoord geven. Tegelijkertijd neemt het belang van een goede service toe en beschouwen klanten het assortiment daarentegen steeds meer als een basisvoorwaarde.

Klantvriendelijk of deskundigheid

Gevraagd naar wat belangrijker is, maakt de Nederlandse consument geen verschil in tussen klantvriendelijk personeel of deskundig personeel, beide aspecten zijn even belangrijk. Het zijn de kenmerken van de 27 verschillende sectoren die bepalen waar de klant naar kijkt. Belangrijkste spanningsveld voor veel retailers is welk aspect uiteindelijk de doorslag geeft bij een aankoop: is het de deskundige medewerker die alles over van het product of dienst weet, of is het belangrijker dat je echte verkopers in dienst hebt die hun best doen alles van de klant te weten? In elk zegt van alle consumenten slechts 29% zich stoort aan een gebrek aan klantvriendelijk personeel bij winkeliers. Bij de sectoren bouwmarkten, elektroniczaken en supermarkten zeggen klanten dat de klantvriendelijkheid van de medewerkers beter moet of kan.

ABN AMRO Retailer of the Year Gala 2013

Op het eerste ABN AMRO Retailer of the Year Gala, dat op 29 oktober plaatsvindt op Landgoed Duin en Kruidberg (Santpoort-Noord), worden ook de vakprijzen Retail Executive van het Jaar en Retail Managementteam van het Jaar voor het eerst uitgereikt. Genomineerd voor Retail Executive zijn Steven Bakker, Krein Bons, Colette Cloosterman, Philip Mountford en Ronald van Zetten. Genomineerd voor Retail Managementteam zijn Albert Heijn, de Bijenkorf, Hema, Jumbo en Paradigit. Op de avond zelf mogen de 250 genodigden en categoriewinnaars hun stem uitbrengen.

Retaildenkers is er uiteraard bij en brengt er verslag van uit.

www.bestewinkelketen.nl

rupert@retaildenkers.nl'

About Rupert Parker Brady

Rupert Parker Brady is gespecialiseerd in merken, retail en steden. Hij is auteur, columnist en directeur van Retaildenkers. Rupert is daarnaast jurylid van de Thuiswinkel Awards voor beste webwinkel én jurylid van de verkiezing Beste Binnenstad van Nederland.

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *