Tijd voor retailactivatie

By on maart 17, 2014
Retail Visie Platform Rupert Parker Brady

Het Retail Visie Platform moet uitgroeien tot een inspiratiebron en activatielab voor merken en ondernemers om vernieuwende concepten neer te zetten die sprankelen en consumenten blij maken. De kick-off workshop op 11 maart 2014 leverde een mooie middag op.

Het perfecte filmpje om ‘het congres wat geen congres is’ mee te openen. Een sfeer verhogende videoclip over het Belgische Wasbar, de wasserette annex ontmoetingsplek annex muziekpodium. De hybride retailformule heeft vestigingen in Gent en Antwerpen. In Wasbar kun je een krantje lezen en een quiche eten terwijl je was wordt gedaan door machines met de namen Jacob en Eliane. Initiatiefnemers Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde waren van plan om in het voorjaar van 2014 het format in studentenstad Utrecht te openen. Gastheren Rupert Parker Brady (Retaildenkers) en Markus Konings (Sandenburg Concept Creation) lezen een mail voor van de oprichters: ‘Helaas moeten wij melden dat de Nederlandse wetgever ons verhindert door te starten naar Nederland. Hoewel de gesprekken met de gemeente Utrecht zeer ver gevorderd waren, belet de alcoholwetgeving ons om onze diensten te combineren met alcohol te serveren. En een café zonder bier is geen café nietwaar? Daarom focussen we ons eerst en vooral op een expansie in België in eigen beheer en via franchise in andere Europese landen.’

Corio Nederland heeft speciaal voor deze gelegenheid een leegstaand kantoor op de 9e etage van Janssoenborch in Hoog Catharijne ingericht, met uitzicht op de oude binnenstad. Hier leggen ze aan 100 relaties uit dat het nieuwe platform retailers, ondernemers en verhuurders moet activeren om op een vernieuwende manier met retail, winkelcentra en binnensteden aan de slag te gaan.

Natuurlijk is er veel leegstand, crisis en er zijn webshops. Desondanks openen in binnensteden de meest onverwachte concepten die de winkelstraten op een bijzondere manier verlevendigen. Chief Activatie Officer Markus Konings houdt het gehoor voor: ‘Dit is geen congres, maar een manier om te inspireren, een initiatief om combinaties van mensen te zoeken waar je, normaal gesproken, niet zo snel aan zal denken. We doen dat aan de hand van de vijf v’s van 2014: verleiding, verbinding, verdieping, vernieuwing en verbetering.’

Utrecht

Inspirerend zijn ook de filmpjes van 9 Utrechtse retailers die het nét iets anders aanpakken en de vijf V’s niet alleen hoog in het vaandel hebben staan, maar ook in staat zijn om er geld mee te Verdienen. Neem het Designercafé van ondernemer Cindy Dekkers op de Nachtegaalstraat in Utrecht. Een modehuis waar alles wat te koop is van jonge Nederlandse ontwerpers, op de eerste etage in het atelier wordt gemaakt. Verbinden dus, maar ook vernieuwen want er is zelfs een app waarmee nieuwe ontwerpen worden getoetst bij klanten voordat ze die in productie worden genomen. Bij koffiebar De Koekfabriek koop je een koekje en krijg je er gratis koffie bij. Hier worden koekjes verkocht die door de mensen van de Utrechtse zorgorganisatie Reinaerde worden gemaakt.

 

Ondernemer Mei Lin Ang

Retail VisieEen typisch voorbeeld van een retailconcept met veel vernieuwende, verleidende elementen is die van het merk Frozz. Chief Activatie Officer Rupert Parker Brady interviewt de oprichter die vertelt hoe ze haar frozen yoghurt concept vier jaar geleden vanuit de VS naar Nederland haalde. Mei Lin Ang testte Frozz in 2010 uit met pop-up stores. Ze kon met moeite een tijdelijk verkooppunt krijgen, maar dankzij behulpzame vastgoedeigenaren beschikte ze in 2011 over zeven vestigingen. Leerzaam was haar ervaring een jaar later toen franchisevestigingen buiten de Randstad iets minder liepen. ‘De verkoop bleek heel erg seizoengevoelig. Terwijl in de VS en Engeland mensen het hele jaar frozen yoghurt kopen, is het hier echt iets voor de zomer.’ Echte ondernemers houden van dat genre uitdagingen en daarom bedacht ze Ooldz, verse noodles voor een gezonde take away hap. In principe maakt het niet uit welk product ze verkoopt, zo lang het maar onder de paraplu ‘healthy food to go’ past. ‘Ik bouw merken en het gaat vooral om het doen van experimenteren om dichtbij de consument te komen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een gezonde pizza waarin dezelfde ingrediënten zitten die ik gebruik voor Oodlz.’

Mensenwerk

Verschillende initiatieven aan elkaar verbinden, ondernemerschap en je niet laten afleiden door negatieve geluiden. Daar gaat het natuurlijk allemaal om. Het Britse initiatief Retail Ready People heeft duizenden jonge ondernemers in de leeftijd tussen 17 en 25 jaar de gelegenheid gegeven om hun producten en diensten te verkopen op leegstaande winkellocaties in steden als Leeds en Brighton.

Wat zou het geweldig zijn om op de bijna ontmantelde Scheveningse Pier jonge Haagse ondernemers te vestigen die de betonnen Van der Valk sfeer ombuigen in iets positiefs. Het Britse voorbeeld klinkt als muziek in de oren van retailondernemer Taco Ubbink die met Stage grootse plannen heeft voor een soortgelijk initiatief in Nederland. De eigenaar van Boetiq.nl wil samen met HBO en MBO instellingen talentvolle studenten op zoek naar een stageplaats helpen te ondernemen in leegstaande panden. Studenten kunnen hun stagevergoeding, de huur en wat extra omzet bij elkaar verdienen door een goedlopend concept neer te zetten. De opstartkosten bedragen 150.000 euro en de eerste Stage conceptstore moet in september openen. In de zaal staat Albert Hoogland van commercieel vastgoedadviseur CBRE spontaan op om zijn enthousiasme te betuigen.

Philippe Vorst

Na 21 jaar lijkt het misschien geen vernieuwer meer, maar het verhaal van New York Pizza-ondernemer Philippe Vorst is natuurlijk wel vermakelijk en verdiepend. Altijd is de ondernemer, die in 1993 met een vestiging op het Amsterdamse Spui begon, bezig met vernieuwen, verbeteren en verbinden. Op 17 maart opent hij een eigen vestiging in Keulen nadat eerdere internationale pogingen over de grens mislukt zijn. ‘Nu hebben we echt alles op orde, als het weer mislukt, ligt het echt aan de Duitsers.’

New_York_Pizza_Philip_VorstDe afgelopen jaren namen de omzetten per vestiging anticyclisch (+16%) toe terwijl het natuurlijk ook in de take away en delivery sector ‘vette crisis’ was. De gespreksleider vraagt dan ook terecht wat hij deed om zijn bedrijf gezond te houden. ‘In 2008 leek het allemaal goed te gaan, maar ik ben zo iemand die buikpijn krijgt als anderen nog aan het juichen zijn.’ Hij nam afscheid van minder goed presterende franchisenemers en pakte onder andere het concept, het product en de automatisering rigoureus aan. Vorst lijkt een man zonder angst en dat helpt om succesvol te worden. ‘Toen ik 21 jaar geleden nog erover dacht om na mijn studie bedrijfskunde investment banker te worden, was het logisch dat ik ging ondernemen. Mijn hele familie doet dat en in zo’n omgeving twijfel je daar dus niet over. Ik zie altijd overal kansen. Misschien is de samenwerking met La Place (een La Place delivery in Zoetermeer, BH) niet het handigste wat ik had kunnen doen. Ik had ik in de tussentijd misschien wel tien nieuwe New York Pizza Deliveries kunnen openen, maar ik doe het dan toch.’ Hij begon destijds als een van de eersten in Nederland met een pizzaformule maar het had eigenlijk elk product kunnen zijn. ‘Ik voel me vooral een merkenbouwer, het product maakt eigenlijk niet uit.’

3-D printers

Ook filmmaker en creatief consultant Jan Willen Wirtz is altijd bezig met verbinden en vernieuwen. Zijn eerste 3-D printer kocht hij ooit voor 800 euro op Marktplaats. Nu heeft hij een professionele desktop MakerBot van 1500 euro in huis. Gloedvol vertelt hij over de mogelijkheden voor retail en merken. Terwijl hij zijn verhaal doet, maakt zijn 3-D printer op het podium in een kwartier tijd een klein logootje. Wirtz vertelt dat hij 500 tot 1000 euro in de maand verdient doordat hij is aangesloten bij Thingiverse van MakerBot. Een internationale hub waarbij je jouw ontwerp kunt laten uitprinten bij alle mensen met een vergelijkbare printer. Via deze en andere 3D hubs zijn er 3000 mensen wereldwijd aangesloten, en het aantal 3-D printers groeit dagelijks. Stel dat IKEA of Nike gebruik zouden maken van dat netwerk om simpele en alledaagse gebruiksproducten te laten printen die een fractie kosten van de originele prijs. Je krijgt verrassende samenwerkingen en meer voordeel voor de consument.

Kunst en cultuur in een winkelcentrum

Voor verrassing zorgde ook Corio Nederland dat al een aantal jaren samenwerkt met verschillende culturele partijen in Utrecht om Hoog Catharijne levendig te houden tijdens de verbouwing die tot 2019 duurt. Bijzonder is het project Call of the Mall waarmee in de zomer van 2013 verschillende kunstwerken werden getoond in het grootste winkelcentrum van Nederland en die 100.000 unieke bezoekers trokken. Celestial Teapot van Lily van der Stokker staat nog steeds op het dak van Hoog Catharijne te pronken.

Behalve deze samenwerking organiseerde Hoog Catharijne een meet & greet voor 70.000 gillende meiden met levensgrote bordkartonnen versies van de One Direction bandleden. Ook deed het mooie dingen met het Nederlands Filmfestival samen. Zakelijk leider Jurriaan Rammeloo verhaalt over de tijdelijke bioscoop die werd gecreëerd in een parkeergarage en een bouwput van Hoog Catarijne. Corio-manager Ronald Besemer is de bescheiden kracht achter de succesvolle integratie van cultuur en kunst in Hoog Catharijne. ‘We willen een rode loper bieden voor vernieuwende initiatieven en niet alleen maar zenden. En het mooie is dat als je je deuren opent dat je heel veel goodwill, PR en footfall terugkrijgt.’

Retail Visie Retail Visie

De belangrijkste conclusie die de gastheren Konings en Parker Brady meegeven aan het enthousiaste publiek: ‘Het gaat niet alleen om geld verdienen, maar om het vasthouden van de vitaliteit en dat doe je door samen na te denken over vernieuwing.’

Verslag Bas Hakker | Foto’s Sacha van der Woude en Menno Ringnalda

 

 

rupert@retaildenkers.nl'

About Rupert Parker Brady

Rupert Parker Brady is gespecialiseerd in merken, retail en steden. Hij is auteur, columnist en directeur van Retaildenkers. Rupert is daarnaast jurylid van de Thuiswinkel Awards voor beste webwinkel én jurylid van de verkiezing Beste Binnenstad van Nederland.

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *