Wie klaagt en niet beweegt, gaat ten onder

By on januari 21, 2016
zelfstandig winkelier

Als zelfstandig winkelier blijft het ook anno 2016 een strijd om te overleven. Heel vaak hoor ik ondernemers klagen dat ‘die webwinkels’ een nagel aan hun doodskist zijn. Wie zich niet aanpast aan veranderende marktomstandigheden, gaat het volgens Fred Rutgers niet redden.

Vroeger hadden wij thuis ook een winkel. Ik hoorde mijn vader wel eens schelden op de Makro. Het was niet eerlijk want die Makro pikte de winkeliers steeds meer omzet af. De Makro zat op veel goedkopere locaties en kon lekker goedkoop zijn. Wanneer een klant iets had gekocht bij de Makro, hoefde hij niet bij mijn pa langs te komen voor service. Dat mocht de klant lekker gaan regelen met de Makro. Herkent u dit? Reageren vandaag niet heel veel winkeliers op dezelfde manier op de concurrentie van webshops?

Mijn vader heeft snel geleerd dat klagen en mopperen hem niet ging helpen in de strijd om te overleven. De wereld om hem heen veranderde, en hij had geen andere optie dan om iets slimmers te verzinnen. Iets wat hij wel kon en de Makro niet. Hij ging vervolgens zijn assortiment aanpassen en de dienstverlening moderniseren. Hij leverde producten waar klanten soms echt heel erg veel behoefte aan hadden, die ze snel nodig hadden, die niet op iedere straathoek te koop waren en zeker niet direct uit voorraad leverbaar. Daarnaast verkocht hij producten waar een echte adviesbehoefte vanuit de klant aan vast zat. Hij liet de klant zijn vakmanschap echt zien. Hij paste zich met andere woorden aan op een manier, waardoor hij niet de concurrent ging nadoen. Hij ging zijn eigen weg waardoor veel concurrenten juist de winkelformule van mijn vader gingen kopiëren.

Wat kunnen we hiervan leren?

Door nieuwe wegen in te slaan kun je nieuwe kansen ontdekken. Veranderen is soms eng, maar vergeet niet: no guts no glory. Om te overleven moet jij je als ondernemer sneller aanpassen dan je concurrent. Pas je echter nooit aan om op je concurrent te gaan lijken. Na-apen werkt niet!

Leer wel je concurrenten respecteren, en houd ze goed in de gaten. Ze helpen je soms om sneller te zien dat er in de markt verandering op komst is. Ze houden je scherp en dagen je uit om je voortdurend aan te passen en je propositie te verbeteren! Blijf dus ook vandaag niet klagen, want jij kunt dit ook. Willen is kunnen!

About Fred Rutgers

Schrijver, spreker, ondernemerscoach. Fred is geboren in de detailhandel en al meer dan dertig jaar zelfstandig ondernemer. Hij weet wat het is om grote successen te mogen vieren, maar ook wat je overkomt als je valt en weer overeind moet krabbelen. Daardoor kan hij andere ondernemers coachen op basis van persoonlijke ervaring. Hij deelt zijn ervaring en doet er alles aan om zijn opdrachtgevers niet dezelfde fouten te laten maken die hij zelf al heeft gemaakt. In zijn blogs schrijft hij over ondernemerschap, klantgericht ondernemen en detailhandel. Dit doet hij vanuit zijn dagelijkse praktijk en met veel passie en drive. De blogs zijn inspirerend, soms confronterend en uitdagend maar vooral prettig leesbaar en toegankelijk. Wilt u meer weten over Fred? Kijk dan eens op www.fredrutgers.com

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *