Wil de echte ondernemer opstaan?

By on juni 16, 2015
paul moers bij V&D

De afgelopen maanden heeft Paul Moers naar aanleiding van zijn nieuwe boek Werk aan de winkel 3.0 naast talloze mediaoptredens ook veel lezingen verzorgd bij landelijke ketens, vastgoedpartijen, ondernemersverenigingen en gemeenten. Hierbij de zes belangrijkste inzichten voor ondernemers.

 

Er is reden tot optimisme. De Europese Commissie heeft begin mei bekend gemaakt dat de groei van de Nederlandse economie in 2015 voor een groot gedeelte te danken zal zijn aan een toename van de consumentenbestedingen. Je ziet het om je heen: de zon breekt ook weer door bij ondernemers in wonen, mode en sport. Voor een aantal retailers is het goede nieuws echter te laat, stelt retaildeskundige Paul Moers, auteur van Werk aan de winkel 3.0.

Er zijn zes belangrijke factoren waarom winkels zonder echte ondernemers het zwaar hebben:

  1. Een gebrek aan relevantie – Als je als winkelketen iets aanbiedt dat inmiddels door andere leveranciers beter, sneller en goedkopen wordt aangeboden dan verlies je de relevantie.
  2. Een gebrek aan toegevoegde waarde – Een winkel wordt alleen bezocht als de consument duidelijk in de gaten heeft welke waarde wordt geboden.
  3. Een gebrek aan vernieuwing – Retailconcepten moeten zich om de paar jaar opnieuw uitvinden.
  4. Een gebrek aan een verhaal – Winkels moeten investeren in het vertellen van een verhaal. Je moet naast de rationele kant ook de emotionele kans belichten.
  5. Een gebrek aan dienstbaar personeel – De kwaliteit van het personeel is in veel winkels ver te zoeken. Ze zijn onvoldoende bezig met het bedienen van de klant en met verkoop.
  6. Veel te laat begonnen met integreren van internet met de fysieke locaties – Een webwinkel, click en collect en pick up points versterken juist je propositie en bieden service aan de klant.

Het leveren van toegevoegde waarde gaat het nieuwe groeien worden. Een winkel draaien vraagt om ondernemerschap en verstand van de marketing P’s. Strategie, merk en aanbod dienen stevig te worden neergezet. Er liggen volop kansen voor ondernemers die blijven investeren in technologie, hun klanten en medewerkers.

Het ‘winkelier spelen’ vraagt om een enorme dosis ondernemerschap, energie en visie. Naast nieuwe concepten zijn er steeds vaker bestaande concepten die worden gepositioneerd als ‘lokale helden’.

Cover werk aan de winkel 3.0De grootste uitdaging van zelfstandige winkeliers is uniciteit brengen in de winkel en het productenconcept. Gebrek aan onderscheid uiteindelijk tot afscheid van het brandhout: sukkels die niet zijn meegegaan met de tijd of geen uniek assortiment hebben. Er is meer creativiteit nodig om een zaak te runnen; winkeliers moeten hun klanten actief over de drempel trekken. De strijd moet niet met prijswapens worden gevoerd, want niemand overleeft dat. Het advies aan klanten moet superieur zijn. Geef mensen de mogelijkheid om op ontdekkingsreis te gaan en zorg voor onverwachte verrassingen. Maak de winkel vooral leuk en spannend, niet te gewoontjes. Dit advies zo simpel, maar voor veel ondernemers betekent het toch mouwen opstropen en werk aan de winkel.

Juli 2015 verschijnt de 2e druk.

bestel nu klik hier

rupert@retaildenkers.nl'

About Rupert Parker Brady

Rupert Parker Brady is gespecialiseerd in merken, retail en steden. Hij is auteur, columnist en directeur van Retaildenkers. Rupert is daarnaast jurylid van de Thuiswinkel Awards voor beste webwinkel én jurylid van de verkiezing Beste Binnenstad van Nederland.

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *