Jumbo-oprichter Van Eerd onthult geheimen achter succesformule

By on september 17, 2013
05-Karel van Eerd in 1965

Amsterdam/Zelhem – Jumbo Supermarkten reageerde deze week razendsnel op de nieuw ontketende prijzenoorlog door marktleider Albert Heijn. ‘Bij ons hebben iedere dag alle producten de allerlaagste prijs.’ Daarmee laat Jumbo zien dat ze gelooft in de succesformule, opgericht door pater familias Karel van Eerd. 

In het boek Mijn naam is Karel van Eerd praat de oprichter over de geheimen achter deze Brabantse supermarktketen, die de laatste jaren heel Nederland veroverde. Over het recente paradepaardje in Breda waarin de formule een supermarkt neerzette die on-Nederlands is in aanbod en formaat, over de overnames van C1000 en Super de Boer en natuurlijk over de ideeën achter de succesvolle Zeven Zekerheden.

Gouden stelregels

Het succes van een van de meest klantgerichte ondernemingen van Nederland valt te herleiden tot de visie van een man: Karel van Eerd (74), de oprichter van Jumbo en president-commissaris. Zijn zeven gouden stelregels staan centraal in het boek en in de strategie van het Veghelse familiebedrijf.

Klantgerichte visie

Van Eerd doet in het veelgeprezen managementboek zijn klantgerichte visie uit de doeken die er mede voor heeft gezorgd dat Jumbo in zestien jaar is uitgegroeid tot de grootste concurrent van Albert Heijn. Het supermarktconcern is sinds september vorig jaar nog steeds druk bezig met de ombouw van de driehonderd C1000-vestigingen naar de bekende Jumbo-formule met de laagste prijzen, het grootste assortiment en de beste service. De consumentenomzet van Jumbo nam in de eerste helft van 2013 toe tot 1.979 miljoen euro. Het marktaandeel van Jumbo en C1000 samen is goed voor 20,7 procent van alle foodverkopen in Nederland.

Tientallen praktijkvoorbeelden

De 2e druk van Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat het wél kan beschrijft in 144 pagina’s de stelregels van de vader van directieleden Colette en Frits van Eerd. Topman Karel van Eerd was van 1957 tot 2009 algemeen directeur van Jumbo Supermarkten. Gelardeerd met tientallen praktijkvoorbeelden en smakelijke anekdotes maakt hij inzichtelijk dat de basis voor het commerciële succes van Jumbo de obsessieve focus op klanten is.

Meer informatie: www.retaildenkers.nl/jumbo

Volg ons op Twitter: @retaildenkers

bestel nu klik hier

Bibliografische gegevens

Titel: Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat het wél kan

Ondertitel: De visie van de oprichter van Jumbo Supermarkten

Paperback met flappen, 144 pagina’s

Nederlandstalig

Verkoopprijs: € 19,95

Uitgeverij Het Boekenschap

2e druk – november 2012

ISBN 978-94-90085-12-4

maarten@hetboekenschap.nl'

About Maarten Beernink

Maarten Beernink is auteur-ondernemer en helpt andere ondernemers met een verhaal. Als hoofdredacteur van Elsevier Retail ontmoette en interviewde hij talloze topondernemers. Maarten schrijft boeken over oprichters van bedrijven met een authentiek verhaal, zoals Jumbo Supermarkten, Cool Cat, La Place en New York Pizza. Hij is verbonden aan het FoodService Instituut (FSIN) als expert foodservice en blogt over klantgericht ondernemen. Maarten is eigenaar van Het Boekenschap en mede-initiatiefnemer van de imprint Retaildenkers.

Reageer hier op bovenstaand bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *