Verbinden is het nieuwe verkopen

verbinden is het nieuwe verkopenNieuwe titel bij Retaildenkers!

Roel Welsing is uitgeroepen tot Marketeer of the Year. Als hoofd marketing van Triodos Bank Nederland is hij medeverantwoordelijk voor de groei van 40.000 klanten naar meer dan 260.000 in tien jaar tijd. De financieel dienstverlener wordt door klanten en niet-klanten gezien als een van de meest inspirerende merken van Nederland, met de allerhoogste klant-tevredenheid in de sector.

roel welsing

De langlopende merk-campagne Volg je hart, gebruik je hoofd heeft een Gouden Effie opgeleverd. Roel wil met dit handzame boek marketeers en ondernemers overtuigen van de kansen. Met inspirerende voorbeelden en slimme tips die het marketingrendement van verantwoord ondernemen tastbaar maken. Aangevuld met interviews met vijf topmanagers van Manutan, La Place, Asito, Bavaria en Philips, die laten zien wat succesvol verantwoord ondernemen voor hen en hun organisatie betekent.

bestel nu klik hier

 

 

Zie hieronder de bekroonde tv-campagne ‘Klein is het nieuwe groot’ van Triodos Bank

Bekijk hier de aanbeveling van Willem Lageweg, directeur MVO Nederland

 

Annemarie Rakhorst Triodos Bank ondernemerHoe word je schathemeltjerijk?

Triodos Bank vroeg het de mensen die het zijn. Schathemeltjerijk worden: het is iets waar iedereen wel eens over nadenkt. Maar hoe word je het? En wanneer ben je het? Gaat het om hoeveel geld je hebt? Of wat je ermee doet? We vroegen aan mensen over de hele wereld wat rijkdom voor ze betekent.
Lees meer:

‘Wij faciliteren de verbinding’Peer Swinkels Bavaria

‘Wij verkopen geen bier, maar de ongecompliceerde kant van het leven. Dit motto staat centraal bij het merk Bavaria. Swinckels staat voor aandacht voor elkaar, het toont “ik heb aandacht voor jou”. Aldus Peer Swinkels, lid Raad van Bestuur van Bavaria in een interview met Roel voor zijn boek.
Lees meer:

human-film-portrettenEen beter mens door Human

Triodos Bank staat bekend om zijn inspirerende reclamecampagnes als ‘Klein is het nieuwe groot’, ‘Een kikker laat zich niet koken’ en ‘Vijf dingen die ze je niet vertellen over de economie’. Een inspiratiebron voor Roel Welsing is activist en fotograaf Yann Arthus-Bertrand. Zijn nieuwste documentaire Human draait nu in de Nederlandse bioscopen.
Lees hier meer:

Reviews

In een zeer toegankelijk boekje deelt Roel Welsing ons zijn 10 belangrijkste inzichten in verantwoord ondernemen en hoe je daar succesvol in kunt zijn. Roel geeft daarmee op zijn manier invulling aan de behoefte aan een nieuw perspectief, als antwoord op de vluchtigheid van deze tijd. Hij doet dat heel tastbaar en concreet. Maar vooral laat hij voelen dat het menselijke gedrag in organisaties van cruciale betekenis is. Een verademing in een tijd dat veel bedrijven en merken grijpen naar een cosmetische verklaring van hun liefde en passie voor hun product. Uiteindelijk kunnen we allemaal de wereld een beetje beter maken. Waarbij het gaat om betekenis geven en verbinden. En waarbij alles begint bij jezelf, bij je eigen verhaal en je eigen intrinsieke motivatie. Aangevuld met een beetje persoonlijke durf en lef.
Zijn hoofdstuk over familiebedrijven en de betekenis voor onze maatschappij is veelzeggend. Korte termijnwinst is ondergeschikt aan het behoud van het bedrijf voor toekomstige generaties. Familiebedrijven bouwen relaties op met de keten en omgeving waarin ze werken. En zijn beter in staat zijn geweest om de crisis te doorstaan. Dat gevoel zie je vervolgens terug bij de vijf ondernemers die hij aan het woord laat. Met als rode draad dat ‘dicht bij jezelf blijven’ een voorwaarde is om van betekenis te kunnen zijn. En daarmee succesvol.
Marcel Rijkenberg RM, “Guiding Brands and Guiding People”

Het boek ”Verbinden is het nieuwe Verkopen” is een makkelijk leesbaar en praktisch ideeënboek. Het gaat over denken vanuit je maatschappelijke rol als ondernemer en het stimuleert de innovatiekracht van je onderneming.
Rob B. Tol  van TOL Marketing & Communicatie Advies

De Triodos-campagne laat zien dat met een stijlvolle toonzetting en consequente benoeming en verbeelding het bijzondere karakter van de Triodos Bank effectief, met aantoonbaar resultaat, aan een breed publiek kenbaar is gemaakt.
Ben Knapen, voorzitter Hoofdjury Effie Awards 2014

‘Dit boek maakt nieuwe ideeën los’
Matthijs Bierman, directeur Triodos Bank

Het boek van Roel geeft inspiratie en inzichten hoe je succesvol kan zijn in de klant verwachtingen van nu en in de toekomst.
Ghislaine Duymelings, managing director Manutan Benelux

‘Verbinden is het nieuwe verkopen’ is een vlot geschreven, sympathieke en bij tijd en wijlen zelfs humoristische verhandeling die duidelijk maakt dat idealisme en geld verdienen heel goed kunnen samengaan. Dat de auteur bij de Triodos Bank werkt verhult hij niet, maar hij maakt nooit onbeschaamde reclame voor zijn werkgever en aan doordrammen doet hij evenmin. Integendeel, hij heeft een duidelijk verdergaande missie: ook de sceptici ervan overtuigen dat verantwoord en duurzaam ondernemen rendement oplevert, in alle opzichten. Het boek is handzaam opgebouwd met ’10 inzichten in succesvol verantwoord ondernemen’ en wordt verlevendigd met inspirerende ondernemers/ marketeers van bekende merken als Bavaria, La Place en Philips, maar ook een innovatieve appelboer komt aan bod. De handzame checklists maken het boek bovendien nog meer didactisch verantwoord.
Fabian Takx, publicist en freelance journalist MarketingTribune

Roel Welsing slaagt er op inspirerende wijze in om het gelijk van duurzaam ondernemerschap weer eens neer te zetten, gebaseerd op eigen ervaring en drive, maar ook door anderen aan dit boek te verbinden.
Bart van den Nieuwenhof, ceo La Place

Het nieuwe boekje van Roel inspireert om de handen uit de mouwen te steken en bovenal aan de bak te gaan. Doen dus!
Ron Steenkuijl, directielid ADG Dienstengroep en voorzitter NCD

De vijf voorbeelden (Philips, La Place, Asito, Bavaria en Manutan) zijn allemaal in een ander opzicht aansprekend en inspirerend.
Hans Snel, marketing manager bij Royal HaskoningDHV

Roel Welsing nodigt de lezer in Verbinden is het nieuwe verkopen uit tot dialoog. De communicatie loopt verantwoord, ik zal niet met het bestraffende vingertje worden toegesproken en van greenwashing is geen sprake. Ik moet vooral kritisch blijven denken. Ik besluit een pot groene thee te zetten en het gesprek aan te gaan. Ik begin mijn vragenvuur: Verantwoord ondernemen, moet daar nu nog steeds aandacht aan worden besteed?
Kalm worden mijn vragen afgeweerd: “Ik ga 10 inzichten met je delen, eigen ervaringen en ik nodig ook wat vrienden uit die hun visie graag delen.” Ik neem een slok van mijn thee en laat het boek uitweiden. Ai, ik heb te maken met een feitelijke gesprekspartner. Onderzoeksbureaus met hun cijfers passeren de revue. Het opsommen van resultaten en demografische kenmerken laat mijn gedachten langzaam afdwalen. Onbeleefd, blijf bij de les! Gelukkig maken de cijfers plaats voor de mededeling dat social entrepreneurs de komende jaren gaan verdubbelen, meer mensen willen als ondernemers het verschil maken. En het blijkt dat verantwoord ondernemen niet meer wordt gezien als unique selling point, maar een gegeven voor een bedrijfsstrategie.
Vandaar mijn vraag: Waarom dit onderwerp? Tussen de regels door lezend zie ik een wedervraag: “Weet jij hoe je verantwoord ondernemen naar de huidige markt kan vertalen? Door markten te creëren.” Ok, ik luister! Let op maatschappelijke vraagstukken die passen bij jouw onderneming en ontwikkeld kunnen worden naar een dienst of product. Staar je niet slechts blind op de klantbehoeftes die in neonletters aan je gepresenteerd worden, maar lees tussen de regels door. Daar ligt innovatie! Kun jij het antwoord bieden op deze vraag, of kun je dit met samenwerkingspartners goed aanpakken? Marktcreatie in 8 stappen, met de gouden tip: durf samen te werken. Een mooie nieuwe term die bij mij werd geïntroduceerd is ‘maatschappelijk fatsoenlijk ondernemen’. Bedrijven die het verantwoord ondernemen opgelegd hebben gekregen, in plaats van hier zelf actief mee aan de slag te gaan. Veel bedrijven pretenderen de people, profit, planet P’tjes aan te hangen, maar doen dit niet vanuit hun kern. Zit het in je DNA of wil je voldoen aan de norm? Hoe zit het eigenlijk met mij? Het vragenvuur wordt omgedraaid in hoofdstuk 5, waarbij ik wordt uitgedaagd kritisch naar mezelf te kijken. Immers, je kunt niets verkopen waar je zelf niet achter staat! Hoe kan ik het verschil maken en de wereld met mijn onderneming mooier maken? Hier heb ik een aantal goede ideeën over, maar ik ga er zeker langer over nadenken. En als jij denkt dat jouw baas hier meer van moet weten, maak dan een businesscase. Dit gaat je tijd kosten en waarschijnlijk moet je een flink aantal collega’s meekrijgen. Waar hier de nadruk op ligt is dat de winst niet alleen te behalen valt voor de organisatie, maar voor alle stakeholders, waaronder leveranciers en de natuur.
Wendy Reijnhoudt, heeft een eigen blog gericht op het inspireren van ambitieuze gelukszoekers: GoGetster.