Retail

Vitaminstore en Basic-Fit lijken mij een logische match. by Rupert Parker Brady

De meeste consumenten zien Etos nog steeds als de vertrouwde drogist om de hoek. Als eindverantwoordelijke voor e-commerce, verkoop en marketing werkte Noor de Bruijn bij haar vorige werkgever vier jaar lang hard om dat beeld te kantelen. Etos speelt nu nadrukkelijker in op klantgemak, betrouwbare gezondheidsinformatie en een volledig ingerichte klantreis. Die ervaring van hoe je een online gezondheid- en welzijnsplatform bouwt, neemt ze mee naar Vitaminstore.

Krachtenbundeling met Basic-Fit

De coronapandemie heeft veel retailers geleerd dat de afhankelijkheid van winkeldeuren een groot risico is, nu de consument onlineshopping heel gewoon is gaan vinden. Ook in de markt voor welzijn en gezondheid moet het roer om. Holland & Barrett (tweehonderd winkels) gaat in zee met Wehkamp om te leren van de fenomenale verkoopkracht van het onlinewarenhuis.

Vitaminstore kiest een andere route in het volle besef dat de winkelketen met 32 voordeuren en een goedlopende webshop, in anderhalf jaar tijd is uitgegroeid tot een onlineplatform met ondersteunende winkels. Dan moet je keuzes maken. Zo zijn de hippe juicebars verdwenen bij Vitaminstore, want de ervaring leert dat de verkoop van sappen en smoothies een heel andere dynamiek kent. Het bieden van persoonlijk advies op gezondheidsartikelen met een hoge winstmarge levert veel meer geld op.

De moeizame samenwerking met DA-ondernemers onder de vorige investeerder is daarnaast verleden tijd. Een gezondheidspartij buiten de retail lijkt een veel betere match. Wellicht is het voor Vitaminstore interessant om te kijken naar de samenwerking tussen sportspeciaalzaak Intersport en Basic Fit. Waarom zou Vitaminstore niet in zee gaan met deze onder jongeren populaire fitnessketen, die met meer dan 180 clubs de grootste sportschoolketen van Nederland is? De naamsbekendheid van Basic-Fit is enorm groot. Dat de fitnessketen al sportvoeding via de webshop verkoopt, mag geen bezwaar zijn. Het kan veel professioneler aangepakt worden. Every body happy!

Bron: Retailtrends

Albert Heijn wil niet langer ministerie van Food zijn by Rupert Parker Brady

Wouter Kolk 18 mei Scheltema.jpg

Albert Heijn probeert af te komen van zijn imago als ministerie van retail, door het domein ‘dialoog’ te claimen. De supermarktketen wil de toekomst niet meer vanuit een ivoren toren vormgeven, stelt auteur Rupert Parker Brady van het boek Appie Tomorrow tegenover RetailTrends.

Topman Wouter Kolk noemt het een hardnekkige beeldvorming dat Albert Heijn het ministerie van retail is. Het bedrijf was volgens hem nog niet zo lang geleden ‘behoorlijk van zichzelf overtuigd’, deed en controleerde alles zelf en had geen plek voor buitenstaanders. “Die gesloten houding heeft Albert Heijn heel ver gebracht, maar voor een future proof transformatie is echt een andere mindset vereist”, stelt hij in het boek.

Albert Heijn weet volgens Parker Brady ‘donders goed wat ze de komende jaren gaan doen’, maar zou niet meer arrogant over willen komen.  "Ze zijn oprecht geïnteresseerd in wat anderen kunnen bijdragen. Ze willen niet meer bepalen wat jij eet, maar daarover in gesprek.” In het boek worden bijvoorbeeld stellingen geponeerd en vragen gesteld, waar per mail op gereageerd kan worden.

Het is volgens Parker Brady uniek dat de King of Food zich zo kwetsbaar opstelt. “Het is goed dat ze de dialoog opzoeken met de medewerkers, vakbonden, leveranciers, het maatschappelijk middenveld en de overheid. Albert Heijn is in de hele breedte van de samenleving actief en heeft dus een enorme impact op de maatschappij.”

Lees op RetailTrends meer over de experimenteerdrift van Albert Heijn en bestel hier het boek ‘Appie Tomorrow – Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025’.

Trendrapport Lissabon by Rupert Parker Brady

waterkant rivier De Taag.jpg

Lissabon is warm, gastvrij en cool. Het kloppend hart van Portugal is lang onderschat, maar nu weet iedereen dat Lissabon absoluut een bezoek waard is. Als second tier city voor grote merken en investeerders moet de hoofdstad het nog vaak afleggen tegen de iconische hoofdsteden van Europa, die door massatoerisme zijn platgetreden en hun eigenheid daardoor dreigen te verliezen. Lissabon bezit nog die unieke combinatie van gemoedelijkheid en kleinschaligheid in combinatie met de meeste zonuren van Europa per jaar. Kijk mee door de ogen van Rupert Parker Brady (tekst) en Markus Konings (fotografie) naar de veiligste hoofdstad van Europa. 

Lees hier het trendrapport

Retaildossier 2018 by Rupert Parker Brady

23-Retailer-dossier.jpg

Retail staat niet op de drempel van een nieuw tijdperk, we zitten midden in het oog van de storm. De ‘toekomst’ vormt geen bedreiging, maar een perfect alibi om het op alle vlakken beter en vooral anders aan te pakken. Retailers en merken met fysieke en digitale werelden moeten creatief zijn en behendig kunnen manoeuvreren in een dynamisch speelveld waar het eigenbelang steeds meer ondergeschikt raakt aan het groepsbelang. Een toekomstbestendige strategie vereist het aangaan van de verbinding met consumenten, collega ondernemers en stakeholders in steden. Partijen die uitsluitend de wereld en consumentenmarkt kaalvreten voor het eigenbelang zonder verantwoordelijkheid te nemen, zijn moreel verwerpelijk, kortzichtig en verre van coöperatief

Lees het complete retaildossier op VG Visie *

* inclusief zes interviews met ceo's van LaDress, We Are Labels, SPAR, Upstore, Simon Levelt en Flinders

Albert Heijn start met toekomstboek de dialoog by Rupert Parker Brady

Met het boek Appie Tomorrow - Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025gaat Albert Heijn in gesprek met het publiek en stakeholders over relevante maatschappelijke thema's voor Nederland en voor de food retail industrie. Het boek is vanaf 14 mei in Nederland en België te koop bij geselecteerde boekhandels en online platforms, waaronder bol.com en managementboek.nl. Op vrijdag 18 mei is de officiële lancering gehouden met publiek bij Scheltema Boekverkopers in Amsterdam. 

Read More

Alexa is een dom blondje by Rupert Parker Brady

Amazon Echo Spot.png

We leven in een spannende tijd. Iedereen heeft het over de impact van kunstmatige intelligentie en personalisatie, terwijl het feitelijk draait om hoeveel vertrouwen je hebt in de intenties van een commercieel bedrijf. Consumenten kunnen (eindelijk) een bedrijf maken of breken dat te afhankelijk is van persoonsgebonden data.

Het Facebook en Cambridge Analytica-debacle heeft mensen wereldwijd wakker geschud. We waren enkele dagen met z’n allen flink verontwaardigd. Onderzoek van Reuters onder Amerikaanse Facebook-leden toont echter aan dat deze boosheid nauwelijks gevolgen heeft gehad. Gebruikers zijn nog even actief, of zelfs actiever op Facebook na het privacyschandaal. Zijn we ook in Europa zo kort van memorie of laten we onze tanden zien? Als we af mogen gaan op de jongere consument, die Facebook links laat liggen, komt er een omslag. En wat betekent dat voor andere merken en retailers?

Lees verder mijn column op Retailtrends:

https://retailtrends.nl/nieuws/52664/alexa-is-een-dom-blondje