Rupert

Rupert Parker Brady (1967) is zelfstandig retaildeskundige en adviseur van steden. Daarnaast is hij als senior concept strateeg verbonden aan Sandenburg concept creation en DST Experience Agency.

Rupert leeft en werkt in Amsterdam. Hij wordt niet alleen geïnspireerd door zijn vrouw en twee kinderen, maar is ook dol op muziek, fietsen, boeken en cultuur. Je kunt hem niet blijer maken dan in steden te zwerven en in de natuur te ontspannen.

Na een studie in Edinburgh en in Amsterdam richt Rupert zich eind jaren ’80 op de journalistiek. Hij werkt vervolgens jarenlang bij de radio als verslaggever, programmamaker en presentator met een focus op het buitenland, cultuur en muziek.

Medio jaren ’90 stapt hij over naar de geschreven media. Zijn Britse retail-wortels van moeders’ zijde (Austin Reed of Regent Street) inspireren hem in 1997 tot Retailtribune: het eerste Nederlandse vakblad over retailmarketing. In 2000 wordt hij benoemd tot hoofdredacteur van vakblad NieuwsTribune en leidt de integratie bij Reed Business. In 2002 staat hij als founding hoofdredacteur aan de basis van het multimediale platform MarketingTribune, dat tegenwoordig bij BBP Media floreert als goed renderende marketingtitel in Nederland met een eigen redactie, abonnees, events en een volwaardige site. 

In 2004 ontvangt hij uit naam van het GVR/Genootschap voor Reclame de persoonlijke onderscheiding Coq d’Honneur voor bewezen diensten voor de marketing en communicatie sector. Rupert begint in dit jaar voor zichzelf als conceptontwikkelaar, organisator van events, moderator en interim manager. Zo organiseert hij tussen 2004 en 2011 jaarlijks de Elsevier Retail Summit in Kasteel de Wittenburg in Wassenaar. Hier komt de top van de Nederlandse retail bij elkaar en is Rupert gastheer en moderator van retailers op het podium. Vanaf 2007 wordt in dit gremium ook de Retailer of the Year Award uitgereikt, een persoonlijke onderscheiding die Rupert in 2000 heeft geïnitieerd. Tot de retail-laureaten behoren onder meer Hans Breukhoven, Raymond Cloosterman, Paul Bringmann en Roland Kahn.

BB_171220RUPERTPB-2697.jpg

In 2010 start hij samen met Maarten Beernink het mediafonds Retaildenkers. Samen schrijven en publiceren ze inspiratieboeken over succesvolle ondernemers als Karel van Eerd (Jumbo), Paul Bringmann (La Place), Roland Kahn (Coolcat) en Philippe Vorst (New York Pizza). Daarnaast geven ze managementtitels uit, waaronder twee boeken van Paul Moers.

In 2011 wordt Rupert door uitgever Erwin Asselman van VG Visie gevraagd als hoofdredacteur van de nieuwe titel Retailvisie. Rupert publiceert sindsdien ook over steden en de relatie met retail en retailvastgoed. Samen met Erwin organiseert en presenteert hij vanaf 2012 city masterclasses in binnensteden. In die periode start hij met columns voor o.a. Marketingtribune en Retailtrends.

De kick-off van Retail Visie Platform in maart 2014.jpg

Vanaf 2015 profileert hij zich als retailexpert en commentator voor kranten, radio, online en televisie. Ruperts oude liefde voor de radio kan hij kwijt bij BNR Nieuwsradio waar hij drie jaar lang wekelijks de actualiteit in de retailwereld bespreekt in het programma 'Zakendoen met'. Gemeentebesturen en centrummanagementorganisaties van grote en middelgrote steden vragen Rupert om mee te denken over de verblijfskwaliteit van binnensteden en de ontwikkeling van binnenstadvisies.

Zo werkt hij sinds 2017 in opdracht van gemeente Leiden en het centrummanagement, waar hij in mei 2018 wordt benoemd tot voorzitter van het Aanjaagteam Binnenstad Leiden. Hier nemen lokale ondernemers uit leisure, retail, vastgoed en horeca zitting in. Het Aanjaagteam is regiepartner van de retailnota.

Van 2013 tot en met 2021 is Rupert jurylid van de verkiezing ‘Beste Binnenstad van Nederland’. Hij was twee jaar lang juryvoorzitter van de Dutch Marketing Awards en drie jaar betrokken bij de Shopping Awards verkiezing.

In mei 2018 verschijnt van zijn hand in opdracht Albert Heijn het boek ‘Appie Tomorrow’ over de toekomst van foodretail in Nederland. Het allereerste boek van een retailer dat landelijk verkrijgbaar is en veel publiciteit genereert.

Sinds november 2017 organiseert Retaildenkers jaarlijks in november met advocaten- en notariaatkantoor Van Benthem & Keulen het jaarlijkse retail seminar.

Vanaf juni 2019 werkt Rupert als senior concept strateeg een aantal vaste dagen per week bij Sandenburg concept creation, een strategisch conceptontwikkelingsbureau in Amsterdam.  Tijdens de eerste lockdown wordt hij door Sandenburg-DST uitgenodigd om het initiatief te nemen voor de Breakfast Meetups; livestream uitzendingen met topmanagers en ondernemers, in samenwerking met mediapartners Marketingtribune en Retailtrends. In 2021 presenteert hij in partnership met Salesforce 8 livestream uitzendingen met retailtoppers onder de naam Fabulous 4 Retail Meetups.

In september 2021 verschijnt het nieuwe boek ‘Jumbo wil altijd winnen’, een co-productie met Maarten Beernink, uitgever van Het Boekenschap. Aanleiding vormt het jubileum van Jumbo Food Groep, eigendom van de familie Van Eerd.

Meer volgt. Watch this space.

 

Referenties:

Rupert werkt sinds 1989 voor uiteenlopende organisaties, retailers en merken, zoals: Albert Heijn, Amnesty International, ANP, BBP Media, Corio, Elsevier weekblad, HEMA, ING, Kroonenberg Groep, La Place, Microsoft, NRW, Public Space Media, PwC, Reed Business, Sandenburg Business Partners, Shell Nederland, Stage Entertainment, Tchai International, De Telegraaf, Vastned, VPRO, VVV, WPG Uitgevers en Zeestad NV. Voor de gemeenten Amsterdam, Almere, Arnhem, Den Haag, Hoorn, Groningen, Leiden, Maastricht en Rotterdam heeft hij uiteenlopende projecten gedaan. En voor de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur & Milieu.