RETAIL                                                                         

Omslag

Omslag

Speciale jubileumeditie inclusief vuistregels Jumbo-grondlegger Karel van Eerd.

‘Jumbo wil altijd winnen’ is de titel van een nieuw boek over klantgericht ondernemen volgens het bekendste familiebedrijf van Nederland. Op de kop af 25 jaar geleden werd de nieuwe Jumbo-formule geïntroduceerd met de ‘7 Dagelijkse Zekerheden’-positionering en op 3 oktober 2021 vierde Koninklijke Jumbo Food Groep met haar wekelijks 9 miljoen klanten in Nederland en België het 100-jarig bestaan. Aanleiding voor de auteurs om 10 jaar na het verschijnen van de eerste editie van de managementklassieker ‘Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat het wel kan’ volledig te actualiseren en opnieuw uit te brengen.

Jumbo Food Groep is de afgelopen 10 jaar door talloze overnames en uitbreiding van activiteiten uitgegroeid van een landelijke supermarktketen tot een dominante onderneming in food, actief in meerdere landen, waarbij de familie Van Eerd 50% aandeel in warenhuisketen HEMA heeft genomen. Het zelfstandige concern, dat slechts vier aandeelhouders kent, speelt al jaren mee in de top-50 van snelst groeiende retailers ter wereld. In de aangepaste missie van het bedrijf staat dat Jumbo Food Groep de komende jaren wil uitgroeien tot het meest klantgerichte bedrijf ter wereld.

Een belangrijke mijlpaal in 2021 is de wijziging van de organisatie en organisatiestructuur om de groei een bedrijf met een omzet van 10 miljard euro het hoofd te bieden, zonder dat bureaucratie de overhand krijgt met meer dan 100.000 medewerkers. Sinds medio september is 98 procent van de winkelmedewerkers in de meer dan 700 vestingen van Jumbo Supermarkten herplaatst in een andere functie om vanuit de 7 Dagelijkse Zekerheden dichter op de klant te komen.

De ontwikkeling van Jumbo Food Groep is onlosmakelijk verbonden met presidentcommissaris Karel van Eerd (83), die als grondlegger van Jumbo al 64 jaar werkt voor het familiebedrijf uit Veghel. Zijn 7 gouden ondernemersregels in de eerste editie uit 2011 zijn ongewijzigd overgenomen in de nieuwe uitgave ‘Jumbo wil altijd winnen’. Het voorwoord is van Jan-Willem Grievink, founder FoodService Instituut Nederland en docent Nyenrode en EFMI Business School.

Succesfactor

De derde generatie Van Eerd krijgt veel meer aandacht in deze jubileum-editie. Frits van Eerd (CEO), Colette Cloosterman-Van Eerd (CCO) en Monique Groenewoud-Van Eerd (cultuur en dna) zijn de afgelopen 10 jaar samen met CFO Ton van Veen bepalend geweest voor het succes. Het Brabantse familiebedrijf is uitgegroeid tot een internationaal opererend concern op het gebied van foodservice, convenience en foodretail.

Retail is net als de consument al lang niet meer één hokje te passen. Gelukkig maar. Het aanbod is onbegrensd en enorm gevarieerd. Horeca wordt steeds meer retail en dat geldt ook voor hospitality, public spaces en zakelijke dienstverlening. Er ontstaan nieuwe combinaties en spannende proposities. Het spel van uitdagen, verleiden, boeien en binden wordt steeds complexer. Dat vereist scherpte, wendbaarheid, kennis van zaken, creativiteit en een grote bereidheid om samen te werken.

Het begint allemaal met een sterke overtuiging, een duidelijk doel en de een passie voor klanten. Retailers zullen zich moeten gedragen als media, de communitygedachte incorporeren in combinatie met een aantrekkelijke fysieke omgeving, goede producten en de beste service.

Rotterdam

 

Rupert Parker Brady verwondert zich sinds 1997 over retail als klant, conceptontwikkelaar, schrijver, adviseur, commentator en spreker.