Vitaminstore en Basic-Fit lijken mij een logische match. / by Rupert Parker Brady

De meeste consumenten zien Etos nog steeds als de vertrouwde drogist om de hoek. Als eindverantwoordelijke voor e-commerce, verkoop en marketing werkte Noor de Bruijn bij haar vorige werkgever vier jaar lang hard om dat beeld te kantelen. Etos speelt nu nadrukkelijker in op klantgemak, betrouwbare gezondheidsinformatie en een volledig ingerichte klantreis. Die ervaring van hoe je een online gezondheid- en welzijnsplatform bouwt, neemt ze mee naar Vitaminstore.

Krachtenbundeling met Basic-Fit

De coronapandemie heeft veel retailers geleerd dat de afhankelijkheid van winkeldeuren een groot risico is, nu de consument onlineshopping heel gewoon is gaan vinden. Ook in de markt voor welzijn en gezondheid moet het roer om. Holland & Barrett (tweehonderd winkels) gaat in zee met Wehkamp om te leren van de fenomenale verkoopkracht van het onlinewarenhuis.

Vitaminstore kiest een andere route in het volle besef dat de winkelketen met 32 voordeuren en een goedlopende webshop, in anderhalf jaar tijd is uitgegroeid tot een onlineplatform met ondersteunende winkels. Dan moet je keuzes maken. Zo zijn de hippe juicebars verdwenen bij Vitaminstore, want de ervaring leert dat de verkoop van sappen en smoothies een heel andere dynamiek kent. Het bieden van persoonlijk advies op gezondheidsartikelen met een hoge winstmarge levert veel meer geld op.

De moeizame samenwerking met DA-ondernemers onder de vorige investeerder is daarnaast verleden tijd. Een gezondheidspartij buiten de retail lijkt een veel betere match. Wellicht is het voor Vitaminstore interessant om te kijken naar de samenwerking tussen sportspeciaalzaak Intersport en Basic Fit. Waarom zou Vitaminstore niet in zee gaan met deze onder jongeren populaire fitnessketen, die met meer dan 180 clubs de grootste sportschoolketen van Nederland is? De naamsbekendheid van Basic-Fit is enorm groot. Dat de fitnessketen al sportvoeding via de webshop verkoopt, mag geen bezwaar zijn. Het kan veel professioneler aangepakt worden. Every body happy!

Bron: Retailtrends